söndag 2 januari 2011

Tips och träning för att motverka foglossning

Har totalt glömt att jag lovat att skriva om besöket hos sjukgymnasten. Tack och lov finns det ju en rekorderlig bloggerska som kan påminna en om just detta. Så när jag läste Malins inlägg så kom jag på att jag hade glömt att berätta om mitt lilla träningspogram och de tips jag fick.

Träffade en otroligt gullig och trevlig sjukgymnast som verkligen förstod mina problem. Hon hade själv två barn och hade haft samma typ av foglossningsproblem som jag har nu med båda sina graviditeter. (Inte kul att andra ska behöva gå runt med detta, men ändå skönt att de som hjälper en vet precis hur det känns).

Jag fick böja mig och peka och visa exakt vart det gjorde ont och hon klämde och tryckte lite på mig. Vi pratade lite om hur jag hade det i vardagen och jag fick lite tips på hur jag skulle göra för att inte få ondare.
  • Sova med kudde mellan knäna.
  • Hålla ihop benen när jag vänder mig i sängen och då jag kliver upp på morgonen.
  • Sitta med benen rakt fram och inte i kors eller isär.
  • Röra mig ofta men bara korta stunder.
  • Undvika lyft.
  • Stå stadigt på båda benen när jag står stilla.
  • Vagga lite när jag går.
  • Ta hiss om det finns. Annars gå ett steg i taget som ett barn, när jag går uppför trappor och backa ett steg i taget nedför trappor.
  • Undvika saker som gör ont. Men inte vara rädd, för det är ingen farlig smärta. Ibland måste man ju lyfta eller göra något knasigt då man har barn.
  • Använda foglossningsbältet så mycket jag kan.
Jag halade även fram de fina bältena jag fått låna av grannen och en kompis ur handväskan. Hon provade bältena på sig själv och sedan på mig och sen sa hon vilket av dem hon trodde skulle hjälpa mest.
Bältet som vi  kom fram till var bäst just nu är detta från Gula Rehab. Jag försökte ta en bild på mig själv med det på, men jag har för korta armar eller för dålig fotograf för att man skulle kunna se hur det såg ut.

Hon hade även tagit sig tid att göra ett litet träningspogram som vi provade tillsammans för att se om det fungerade utan att göra ont. Jag fotade av papperet så ni kan se själva. (kanske inte så fint fotat men det syns ju iaf.




Jag kunde göra alla dessa övningar utan att få något besvär alls. Har gjort dem alla nästan varje dag och jag tycker att det känns ganska skönt för ryggen speciellt. Hon tyckte att jag skulle prova att göra dem så länge jag orkade eller inte får ont av dem. Och hon påpekade att ingen av dessa övningar är farliga på något sätt så det var fritt fram att gympa så mycket jag ville.


Hon tyckte även att jag kunde göra denna övning ca 10-15 gånger efter jag städat, diskat, bäddat eller gått på stan bara för att det är skönt för ryggen att få skuta diskarna på plats. Man kan ju lätt få lite sämre hållning av gravidmagen så det är bra för ryggen att räta tillbaka den.

Hittils har jag inte fått ondare direkt, men jag känner tydligt av om jag varit för aktiv och då hjälper en dags vila rätt bra än så länge. Skulle jag få ondare så skulle jag koma tillbaka och få akupunktur och låna TENS-apparat för smärtlindring, men jag hoppas att jag slipper det.

8 kommentarer:

  1. Tack för alla goda råd och för de kanonbra bilderna! De hjälpte verkligen!!
    Sussie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt att det kommer till nytta för fler!
      :O)

      Radera
  2. Jag hittade hit efter att ha googlat på foglossning :) Jag började med övningarna idag och hoppas det gör susen. Tack för tipsen! Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna!

      Vad kul att du hittat hit. Hoppas att övningarna kan hjälpa dig att stärka kroppen och slippa onödigt obehag.

      Ha det gott!

      Radera
  3. Tusen tack! dåligt m övningar på nätet./jessica

    SvaraRadera
  4. Its like you read my mind! You seem to know a lot about this, like you wrote
    the book in it or something. I think that you can do with a few pics to drive
    the message home a bit, but other than that, this is excellent blog.
    An excellent read. I will certainly be back.

    Here is my page - vakantiehuisje frankrijk ()

    SvaraRadera
  5. This website was... how do you say it? Relevant!

    ! Finally I've found something that helped me. Kudos!

    Also visit my web site; luxe vakantiehuizen

    SvaraRadera
  6. Kanon att jag hittade din sida =) 4 år efter att du skrev inlägget XD
    Hoppas att övningarna hjälper! Tack!! //Sara

    SvaraRadera